Monday, October 25, 2010

Buat Renungan semua..terutama wanita

SALAM,

sedikit cheritera yg di copy paste dr sebuah blog:

"Semalam, saya sampai ke ofis agak awal. Jadi saya duduk dululah dalam kereta sambil mendengar lagu. Tiba-tiba, terkejut saya apabila ternampak kereta peronda polis berhenti dibelakang saya. Dengan penuh gaya, seorang polisi datang ke arah saya.

"Selamat Pagi, Cik Kak.."


"Errr selamat pagi".. jawab saya, dengan nada yang terkejut. Tahu yang saya nampak panik, polisi tu tersenyum sambil berkata:

"Selalu ke ofis, memandu sorang diri ke??.."

"Errr.. ya, saya sorang je. Apahal Encik..?"

"Beginilah, saya cuma nak menasihatkan awak saja. Awak tak buat kesalahan apa-apa, jangan takut. Cuma,macam yang kita semua tahu, sekarang banyak betul berlaku gejala ragut, rogol, cederakan, bunuh.. berlaku kepada wanita. Orang-orang yang tak sihat ni, selalunya akan perhatikan dulu mangsa mereka, beberapa hari sebelum dia nak mengganas."

"Saya nasihatkan awak, jangan terlalu menghias kereta yang boleh menggambarkan sesebuah kereta kepunyaan wanita. Kalau boleh, anak-anak patung dan bunga-bunga, jangan diletak didalam kereta. Biar ?mereka? susah nak membezakan kereta lelaki dan kereta wanita. Lagipun hiasan anak-anak patung ni memang menjadi pemikat kepada mereka-mereka yang suka bersembunyi dicelah kereta, terutamanya dikompleks-kompleks beli-belah untuk mencari mangsa. Sebab mereka tahu, hanya wanita saja yang suka menghias kereta dengan anak patung nih."

"Banyak kes ragut di tempat parking, mendapati penjenayah berada ditepi kereta mangsa, beberapa minit, sebelum mangsa sampai.. Dan salah satu cara mereka nak tahu kereta tu milik wanita atau lelaki, ialah melalui keadaan dan rupa dalaman kereta itu. Jadi berhati-hatilah, jaga diri baik-baik?. kata polisi itu lagi sebelum berlalu.

"Terima Kasih encik.." jawab saya, bertambah-tambah pucat. Errrrrrrr . betul jugak. Tiba-tiba terus perasaan takut menjelma.Sebelum ni tak ada pulak. Memang tak terfikir saya sebelum ni, yang hiasan kereta juga mengundang bahaya. Hmmmm? nampaknya Hello Kitty, Pooh dan kawan-kawannya tak boleh lagi berjalan-jalan bersama Kancil saya. Kena duduk kat rumah aje.

Moral of the story:
Hiasan kereta bukan saja menarik kanak-kanak, tetapi juga menarik penjenayah!!"

Monday, September 20, 2010

Proton oh Proton

Pada minggu lepas, sedang aku memandu tiba-tiba terdengar bunyi yang agak menyakitkan hati..aku kalau drive cukup tak suka dengar bunyi kreuk-kreuk atau yg sewaktu dengannya. Memang pantang..Apa lagi sambil drive mencari la dimana bunyi tu..Rupa-rupanya aku punya tempat ya ng ada lambang rokok tu dah longgar.. Ahh!! takpa nanti balik rumah boleh repair.. Ku ingatkan senang..ceh susah gila.. Terus cabut dah tak pasang..Tapi!!!! Dalam proses membaiki benda tu aku terjumpa sesuatu yg menyebabkan hilang kepercayaan aku kepada Proton. Dashboard aku dah lama rosak..aku rasa mungkin pasal cuaca panas.. Mula-mula sekali bila dibuka, dah nampak satu bracket dia patah..takpa lagi..lepas yg terkejutnya aku....dia lapik dgn kertas...Di gulung-gulung lepas tu dia selit kat bawah..Pasal tu la org tak percaya dekat Proton.. Kualiti macam sampah..masa beli aku berbangga dengan jenama tersebut..kini kepercayaan ku kian kurang... Macam mana org nak beli buatan Malaysia...

Monday, August 30, 2010

STOP SEX TRAFFICKING OF CHILDREN & YOUNG PEOPLE




Human trafficking is the third largest and fastest growing criminal industry in the world.

1.8 million children are exploited in the global commercial sex trade though this figure is thought to be much higher due to the underground dealings of the traffickers.
Reports show that sexual exploitation is the most likely purpose of trafficking.
Trafficking exists in countries all over the world. It doesn’t only exist in the poorest countries.



Your signature really can make a difference. Sign the petition.

Thursday, August 26, 2010

MTV launched a music portal exclusively for Malaysia!

MTV launched a music portal exclusively for Malaysia!


Watch over 30,000 music videos: International, Mandarin, Malay and Korean artists...Create your own playlists and share it with friends! Win a HP Mini and X-Mini speakers weekly by taking part in the contest, too. MTV rocks Malaysia... check it out!

Thursday, August 12, 2010

Pi Mai Pi Mai Tang TU - Projek

video

Part2

video

Part3

video

Part4

video


Part5
video


Part6
video


Part7
video

Wednesday, August 11, 2010

2 - Al-Baqara - البَقَرَة Verse : 1 - 286

Quran Explorer - [Sura : 2, Verse : 1 - 286]

Milo Hidup Bola - Commercial break

Dapatkan koleksi bola sepak dan beg Piala Dunia dari Adidas! Kumpulkan pembelian Milo anda dan tebus dengan produk Adidas. Kumpulkan kesemuanya sekarang.


Dapatkan koleksi bola sepak dan beg Piala Dunia dari Adidas! klik sini

Ibadat Puasa

Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.


Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.

Dalil
Firman Allah S.W.T:


“ “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ - (Surah Al-Baqarah: 183) ”

Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:

“ " Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."

Niat Puasa Ramadhan

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.




 Lafaz niat

Lafaz setiap malam. Niat ringkas:



نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى



Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.



Lafaz lengkap:



نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى



Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.



Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.

Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:



Lafaznya:



نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى



Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.



Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.

Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:

“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

 Waktu berniat

Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.

Kerugian meninggalkan puasa Ramadhan


Pahala puasa Ramadhan amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, bukan saja telah melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar, satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidupnya. Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam: Maksudnya: “Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.” (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).

Thursday, July 22, 2010

9 MIMPI RASULULLAH S.A.W

9 MIMPI RASULULLAH S.A.W



"Nabi Muhammad saw bersabda: "Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan."

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, maka ia telah diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab, tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil memimpinnya ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita disekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-menderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya, maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukannya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW, "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT" Jangan terlalu fikirkan esok hari yang kita sendiri tak pasti samaada kita masih bernafas lagi atau tidak. Jangan difikirkan peristiwa lampau yg takkan dapat mengubah apa2 keadaan pun. Fikirlah apa yg kita hendak buat sekarang. Dan pasti kan apa yg kita buat utk hari ini adalah yg terbaik. Kerana perkara yg terbaik kita buat hari ini akan menghasilkan keputusan yg baik utk esok. Yang seterusnya menjadi kenangan manis untuk kita pada masa akan datang."



Wassalam....

Monday, July 19, 2010

Saturday, July 17, 2010

Open Day at KDU Penang

      Today is 17th July 2010. Open Day at KDU Penang where I'm working now. Start from 9am until 5 pm. Even though it is Saturday we still need to work .No overtime as it consider normal working day because Saturday was our working day until they abolished it but when it comes to special event like open day then we are compulsory to work. Even though it is 2 day business but everyone only needed to work either on Saturday or Sunday. Bumiputra should come and apply because .....their giving 40% discount.
       Later in the evening i need to take the kids to the playground near our house. I've been promising them 4 days ago. They are very happy when i make the promise. And i promise!!!! we will go today kids..



Gonna sleep late tonight. TV2 got awesome midnight movie tonight *i hope* . Then i can wake up late if my wife doesn't wake me early to go to the market or Pasar Tani.
Enhanced by Zemanta

Maya officially divorced.


KUALA LUMPUR: Actress Maya Karin and her husband Muhammad Ali Abdullah are officially divorced.

“We have today (yesterday) obtained a divorce by mutual consent from the Syariah Court.
“Our decision to separate is mutual and was done after much consideration and with deep regret,” said Maya in an SMS reply to The Star’s online news portal The Daily Chilli last night. Maya added that this decision marked the closure on this matter.

“We would very much appreciate it if our privacy in this matter could be respected without any further speculation in the media,” said Maya in the statement.
Separately, an online news portal reported that the divorce was granted by Syariah Court judge Mohd Amran Mat Zain yesterday.
It was learnt that, according to the report, the couple had arrived at the court complex in separate cars.
When met after the hearing, both Maya and Muhammad Ali apologised and said they could not comment on the case yet.
Muhammad Ali, also known as Steven David Shorthose, 41, said that although it was a sad day for him, he was “relieved” that the process was over.
“I am sorry I cannot say anything more,” said the mathematics teacher.
His lawyer also confirmed that the couple were at the Syariah Court to get the divorce yesterday.
The couple married on Aug 14, 2008, in Bellagio, Italy, and later held a wedding reception at the Forest Research Institute of Malaysia in Kepong on Aug 26.
They had registered their two-year-old marriage at the same court on June 24.

Source: The Star online



Enhanced by Zemanta

Friday, July 16, 2010

ariel peterpan
Enhanced by Zemanta

Wednesday, July 14, 2010

Aris Ariwatan - Korban Cintan

Aris Ariwatan - Korban Cintan

Amy Search - Tiada lagi

Amy Search - Tiada lagi

Terra Rossa - Bunga Angkasa

Terra Rossa - Bunga Angkasa

Spring - Butakah Cinta

Spring - Butakah Cinta

XPDC - Cinta Kenangan Silam

Cinta Kenangan Silam -XPDC

*yawn*

*yawn* dah dua hari mc ni..isnin dan selasa.. jadi hari ni nak bangun pergi kerja agak malas jugak..pukul 6 pagi dah bangun..pastu melarat sampai 6.45. biasala angkara snooze..dah nak mandi, air pulak sejuk..pasal baru lepas hujan semalam. namun ku redahkan jua. dah mandi siap, kena jerang air pasal nak buat susu anak. bagi mandi kakak, kena ugut baru nak bangun..hahahaha. anak yg kecil, Muhamad Adam Aqmar pulak badan panas semalam..nasib baik pagi ni dah kebah sikit. maklum la sebagai abah mesti la kita rasa risau. betul tak? hari ni kena cargas pasal pergi kerja naik kereta. maklum lah keadaan traffik di Pulau Pinang ni okie sikit jer dari KL. Setelah berhempas pulas akhirnya sampai jugak aku kat opis..muekekek..Nanti nak balik jgn la jam pulak..kalu Penang Bridge tak sesak..sampai la awal skit..pasal kenderaan bergerak lancar..

Congratulation Spain...

Polish football (soccer) fans - FIFA World Cup...Image via Wikipedia
Enhanced by Zemanta

Football Today

Kidz Sports International SoccerImage via Wikipedia

Enhanced by Zemanta

Thursday, July 8, 2010

Assalamualaikum & Selamat Pagi

Seperti yg semua org ketahui ..Spain telah berjaya mengalahkan Germany 1-0. Walaupun aku bukan peminat fanatik mana-mana pasukan..tapi tahniah di ucapkan buat penyokong Spain..Mengantuk sungguh hari ni..mengantuk ku bukan kerana Piala Dunia 2010, tapi kerana sudah 4 hari kena bangun awal..pukul 4.30 pagi dah bangun kerana hendak pergi kerja. Kena ganti dia pasal bini dia passed away akibat kemalangan jalanraya, itupun setelah sebulan dia koma. Jadi esok lastday kena bangun awal pasal hari Isnin dia masuk kerja balik..Jadi hari sabtu ni boleh tengok World Cup 3rd&4th Playoff antara Germany dgn Uruguay. Laters...

Spain to the final

video

For all of Spain's brilliant passing in their semi-final against Germany, it was a Carles Puyol header from a corner that put La Roja into their first ever World Cup final.


Man of the Match: Pedro - The Barcelona forward was picked ahead of Fernando Torres and justified the decision with a lively start. His mazy runs and slick interplay caused the German defence multiple problems and he maintained that level throughout the match. When Spain eventually made a change in attack it was David Villa that went off, not the 22-year-old.

Germany verdict: Joachim Low's side couldn't get their game going early on as Spain pressed high up the pitch and the absence of the suspended Thomas Muller deprived them of width on the right. Although the Germans happily surrendered possession they maintained a threat on the counter-attack, but after the break they lost that threat. Low tinkered with his team to try and find a spark but were reduced to hopeful punts into the box as time ticked away.

Spain verdict: Vicente Del Bosque's decision to finally drop Torres initially seemed to hamper Spain as the change meant goal-machine David Villa had to abandon his normal tactic of cutting in from the left and instead led the line. After the break Del Bosque got it right as his team upped the tempo and began to carve through Germany. It was only a matter of time before they got the goal their slick possession football deserved. However, when it came it was from a corner - Carles Puyol heading in after 73 minutes - not from open play. But another 1-0 win will do.

Could do better: Piotr Trochowski - The Hamburg SV midfielder was unable to fill the rather large boots of Muller, refused stay out wide and deprived the Germans of their safety valve. He couldn't really get into the game and was replaced by Toni Kroos after 62 minutes as Germany looked to get something going.

Stat attack: Since the statistic was first tracked starting in 1966, Spain have now become only the third team to complete 3,000 passes at a single World Cup. (Brazil, 1994 & Netherlands, 1998)

--------------------------------------------------------------------------------
The Euro 2008 winners dominated possession in Durban but initially struggled to create clear openings against Joachim Low's impressive young side. But after failing to break through with their subtle approach, Spain eventually brought out the sledgehammer in the second-half.

Iker Casillas deserves plenty of credit for his fine save to deny Toni Kroos moments before the goal.

But when midfield schemer Xavi curled a corner deep into the German box, 32-year-old Puyol showed the German young guns what experience can bring as he rose highest and then powered an unstoppable header beyond Manuel Neuer.

For Germany it was a game too far. But with their impressive victories against England and Argentina, they have signalled a new dawn for their national team.

Spain's prowess has been known for some time. That is why they had the strength to leave out a strangely shot-shy Fernando Torres.

And against Holland at Soccer City on Sunday, they will attempt to confirm their class, as FIFA waits to crown a new champion, no matter what the outcome.

It was one of those games that is usually described as being for the purist. An alternative assessment would be boring. There was nevertheless a bewitching tactical battle that Spain started in the ascendancy and Germany slowly hauled their way back into.

The format was fairly predictable. Spain dominating possession, Xavi and Andres Iniesta attempting to pierce their opponent's defence with intelligent and incisive close passing, while Germany looked to hit back with greater power on the counter-attack.

Aiming to become the first team since West Germany in 1972 and 1974 to follow up a European Championship triumph by lifting the World Cup as well, Spain's problem was the ferocious discipline of their opponents' defence.

On their charge to the last four, Mesut Ozil, suspended wide-man Thomas Muller and Miroslav Klose have captured most of the headlines. But Germany could not function without Arne Friedrich and Per Mertesacker doing the business at the back.

Having axed Torres, Spain coach Vicente del Bosque was putting more responsibility than ever on the shoulders of David Villa. Yet the Barcelona-bound forward had just one sight of the German goal, when Torres' replacement Pedro threaded a pass through for him to run onto. Neuer was out just as quickly to make a brave block.

Germany hardly touched the ball for 25 minutes and as it turned out, would have probably benefited from a more English-style route one approach. But when Spain finally paused for breath, Piotr Trochowski, the man entrusted to fill Muller's right-sided berth, forced Iker Casillas into a scrambling low save and thereafter the Spain skipper was the busier goalkeeper until the break.

The interval just triggered a repeat of the opening to the first half, as Spain totally dominated their bewildered opponents without making it count.

Their best opportunity came when Pedro let fly with a speculative effort that was too strong for Neuer to hold. Andres Iniesta was onto the rebound in a flash, drilling the ball across goal from the left to where Villa, sliding in at the far post, just failed to make contact.

As they had done before, Germany began to make their presence felt midway through the half when Lukas Podolski chipped a cross to the far post which substitute Kroos met perfectly.

In such moments are big matches won and lost. On this occasion Casillas thundered across his goal and made an impressive and important save. Minutes later, Spain had their lead.

That it should come in such a direct manner after the neatness that had gone before just highlights the paradox of the game.

Puyol's skill was to evade the arm grabs that are now commonplace at all corners by beginning his run from deep. It had the added advantage of giving him the power to ensure once he had got his head to Xavi's corner, Neuer had no chance of keeping the ball out.

Germany did their best to press for an equaliser but in the end, they lacked enough nous.

Indeed, had it not been for the greed of Pedro, who could have presented substitute Torres with a late tap-in, the margin of victory could have been greater.

source from SOCCERNET

Wednesday, July 7, 2010

Black Mentor - Aku Rindu Sayang Kamu

MP3- Black Mentor - Aku Rindu Sayang Kamu

MUH featuring Black - Drama King

MUH featuring Black - Drama King

Aizat -Hanya kau yg mampu

MP3 - Aizat -Hanya kau yg mampu

Terra Rossa - Bunga Angkasa

MP3 - Terra Rossa - Bunga Angkasa

Shahir AF8 - Kebahagiaan Dalam Perpisahan

MP3 - Shahir AF8 - Kebahagiaan Dalam Perpisahan

Holland 3-2 Uruguay

Holland will have their chance to exorcise the ghosts of World Cup finals past on Sunday after beating Uruguay 3-2.

Goals from Giovanni van Bronckhorst, Wesley Sneijder and Arjen Robben secured a semi-final victory over Uruguay in Cape Town and a chance to avenge defeats on the game's biggest stage in 1974 and 1978.

Bert van Marwijk's side may not delight like the 'Total Football' Dutch teams from the playing days of Johan Cruyff.
But having waited so long, the Oranje will care little for that as they prepare to bring their own glow to Johannesburg in a meeting with either Spain or Germany.
Captain Van Bronckhorst brilliantly put his side in front before former Manchester United star Diego Forlan levelled with a goal that ultimately was not quite enough, even though Maximiliano Pereira's strike gave a glimmer of hope in stoppage time.
Forlan was too isolated to cause Holland damage after Van Bronckhorst scored that stunning opener. And, with the clock ticking down towards half-time, there seemed to be little on when Forlan collected possession 40 yards out. But, offered space to advance into, he then delivered the kind of shot this hotly-debated Jabulani ball was made for, though big questions will be asked of goalkeeper Maarten Stekelenburg.
Stekelenburg's part in the equaliser ensured Van Bronckhorst's opener was the better of two eye-catching first-half efforts. As with Forlan, there seemed no danger when the Dutch skipper receive possession on the left.
Due to retire when this tournament is over, the 35-year-old defender planted a fierce shot high to the goalkeeper's left, so far into the corner that it struck the inside of the post before finding the net.
Uruguay had not made their impact in South Africa through dazzling skill and unchecked flair. They are defensively aware and exceptionally well organised by wily old coach Oscar Tabarez.
Netherlands took their time to get about their task in the second period as Uruguay's defence threatened to hold firm, so it took a bit of good fortune to bring about a second goal.
Sneijder's shot deflected off Maxi Pereira, and past an off guard Robin van Persie, before flashing beyond the outstretched arm of Muslera and into the corner of the net.
Three minutes later, Robben rose to head home Kuyt's cross and the game looked over.
Uruguay did get a late second through defender Pereira's strike from the edge of the area and then besieged the Dutch goal. But they couldn't find a third to take the game into extra-time.
For Uruguay, the game was up. For Holland, the glory that proved so unobtainable all those years ago, is in reach again.
source from Soccernet

Tuesday, July 6, 2010

Cock!!!??

An old man approaches the window of a cinema with a chicken on his shoulder, and asks for 2 tickets. The girl at the counter wants to know who is going in with him. He replies, “Well, my pet chicken, of course!” “I m sorry,” The girl tells him. “We can’t allow animals in the cinema.” The man goes around the corner and stuffs the chicken into his trousers. He returns to the window, buys his ticket and goes in. Inside the cinema, the chicken starts to get hot and begins to squirm, so the man unzips his trousers so the chicken can stick it’s head out and watch the film. Seated next to him is a woman. She looks over at his lap and is horrified. She elbows her friend Agnes and whispers, “Agnes, this man over here has just unzipped his trousers!” Agnes whispers back, “Oh, don’t worry about it…you’ve seen one, you’ve seen them all.” Madge says, “I KNOW…but this one’s eating my POPCORN!!”

Word Perfect Helpline

Ini adalah sebuah kisah benar mengenai Word Perfect Helpline (bantuan > berkenaan Word Perfect melalui telefon). Seorang pekerja di helpline ini telah diberhentikan. Walau bagaimanapun, pekerja ini telah menyaman Word Perfect atas dakwaan "Memecat Tanpa Sebab". Inilah perbualan telefon pekerja berkenaan yang menyebabkan beliau dipecat:




"Ridge Hall computer assistance; boleh saya bantu anda?"

"Ya, err, Saya ada masalah dengan Word Perfect."

"Masalah bagaimana tu encik?"

"Saya sedang menaip, tiba-tiba semua perkataan tersebut hilang."

"Hilang?"

"Ya, ia hilang."

"Hmm. Macam mana monitor anda kelihatan sekarang?"

"Kosong, tak ada apa-apa."

"Tak ada apa-apa?"

"Blank, ia tak respon apa-apa bila saya menaip."

"Adakah anda masih didalam WordPerfect, atau anda telah keluar?"

"Macam mana saya nak tau?"

"Bolehkah anda nampak C: prompt pada skrin anda?"

"Apa tu si-perom?"

"Tak apalah, boleh tak anda gerak-gerakkan mouse anda di skrin?"

"Cursor pun tak ada: kan saya dah kata ianya tak memberi sebarang respon bila saya taip."

"Adakah monitor anda ada power indicator?"

"Monitor tu apa?"

"Ianya adalah sebuah alat yang ada skrin padanya dan ianya berbentuk seperti TV."

"Adakah ianya mempunyai lampu kecil yang menyala bila monitor anda dihidupkan?"

"Saya tak tahu."

"OK, kalau begitu cuba lihat di belakang monitor anda dan cuba cari socket dimana wayar power anda di pasangkan. Boleh nampak tak?"

"Rasa-rasanya."

"Bagus. Ikut wayar tersebut hingga ke plug, dan adakah ianya dipasangkan pada soket elektrik di dinding anda."

"Yaa, terpasang."

"Masa anda lihat di belakang monitor tadi, perasankah anda ada dua wayar terpasang di belakang monitor anda, bukannya satu?"

"Iya ke?."

"Sebenarnya ada dua. Sekarang saya nak anda pergi balik ke belakang monitor anda dan cari satu lagi wayar tersebut"

"Okay, jumpa dah."

"Cuba ikut wayar tersebut dan beritahu saya samada ianya terpasang dengan ketat di belakang computer anda."

"Alamak tak sampai laa."

"Ok... boleh cuba jenguk-jenguk samada ianya terpasang atau tidak?"

"Tak boleh."

"Tak boleh juga ke jika anda cuba panjat apa-apa seperti kerusi dan tengok kat belakang tu?"

"Oh, saya tak nampak bukannya sebab angle tak betul, tapi pasal gelap."

"Gelap?"

"Ya. Lampu pejabat ni terpadam dan satu-satunya sumber cahaya yang saya ada adalah dari cahaya tingkap."

"OK, kalau macam tu hidupkanlah lampu pejabat anda."

"Tak boleh."

"Tak boleh? Kenapa?"

"Sebab kat pejabat saya "blackout", tak ada elektrik."

"Blackout... tak ada elektrik? Aha, Okay, kita dah dapat penyelesaiannya sekarang. Anda masih mempunyai kotak, manual dan barang-barang pembungkusan semasa komputer ini dihantar?"

"Ada... saya simpan kat dalam almari."

"Bagus. pergi ambil barang-barang tersebut dan unplug komputer anda. Kemudian bungkuskan sepertimana masa ianya baru-baru sampai dulu. Hantar balik ke kedai dimana anda beli dulu."

"Ehh? Ye ke? Macam tu sekali punya teruk ke?"

"Iya, rasa-rasanya macam itulah."

"Err... okey lah. Nampaknya saya kena buat macam tu lah. Tapi nak cakap apa dengan pekedai tu?"

"Beritahu mereka anda terlalu bangang untuk memiliki sebuah komputer."

Thursday, July 1, 2010

WORK!!!

Imagine life as a game in which you are juggling some five balls in the air.
They are WORK,FAMILY,HEALTH,FRIENDS and SPIRIT and you are keeping
all of these in the air.

You will soon understand that WORK is a rubber ball. If you drop it, it will bounce back.
But the other four balls -FAMILY,HEALTH,FRIENDS and SPIRIT- are made of glass.
If your drop one of these; they will be irrevocably scuffed, marked, nicked, damaged or
even shattered. They will never be the same. You must understand that and strived for it..

30 second speech by Bryan Dyson - Former Coca-Cola Ceo.

Cucur Udang!!!

Ada sorang bekas samseng tu dia dan wifenya jual cucur udang setelah dia


insaf dan tidak mengaktifkan dirinya dalam bidang kesamsengan lagi...

setelah beberapa tahun berniaga maka terkenallah cucurnya seantero

negerinya... dan pada satu ari dgn tiba2 datangla sekumpulan manusia yg

jugak samseng sepertinya satu ketika dulu hendak merasa sendiri kelazatan

cucurnya seperti yg diperkatakan ramai makhluk... maka sekumpulan samseng

tu pun memborong habis kesemua cucurnya... dengan lahapnya ketua samseng tu

merasmikan dulu merasai cucur tersebut...dan dengan tak semene2 ketua

samseng tu pon kata... " dah banyak ketul aku makan cucur ni... tapi satu

ekor udang pon aku tak nampak" dan penjual cucur udang rasa bengang tahap

maksima apabila disindir begitu... dia pun selinsingkan lengan baju dan

berkata dengan selambanya... "ooooo... cucur udang aku takde udang korang

bising... tu... orang yg jual cucur badak tapi takde badak... korang tak

bising pulak"

Solat Dhuha

Solat Dhuha untuk jiwa, murah rezki



Sebagai umat Islam, kita wajib yakin bahawa segala sesuatu adalah

milik mutlak Allah SWT. Seiring hakikat itu & ketika ekonomi negara

gawat ini, eloklah untuk kita smua bermuhasabah & kembali mendekati

Allah.

Mengapa tidak segala keluhan spt bajet lari, hutang bertimbun &

pelbagai kesusahan lain diadukan kpd Allah..? Dia bersifat Ar-Razzak

iaitu Yg Maha Memberi Rezki.

Satu kaedah mudah untuk mendekati Allah ialah dgn mengerjakan solat

Dhuha. Hanya dgn 2 rakaat setelah matahari naik kadar tinggi "segalah"

- kira-kira 30 minit setelah terbit matahari-kita boleh mengadu untung

nasib kpd-Nya.

Bermula dgn niat solat sunat itu, iringi bacaan al-Fatihah dgn surah

al-Kafirun, al-Ikhlas @ al-Syams pd rakaat pertama serta Surah Dhuha

pd rakaat kedua. Lakukan solat ini dgn keyakinan ia mampu memberi

ketenangan & kemurahan rezki.

Setelah selesai solat disunatkn pula berdoa dgn doa memohon kurniaan

rezki: " Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha waktu dhuha-Mu, cahayanya

cahaya-Mu, kekuatannya kekuatan-Mu, keindahnya keindah-Mu, Ya Allah

sekira nya ada rezki di langit maka turunkannya, jika ada di bumi maka

kluarkannya, jika jauh maka perdekatkannya & jika ada nya hampir maka

permudahkannya dgn kebenaran Dhuha-Mu, cahaya-Mu, kekuatan-Mu &

kesucian-Mu, berilah kpdku sebagaimana engkau berikan kpd hambamu yg

soleh. Dan smuga Allah cucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi

Muhammad & ke atas keluaraga para sahabat baginda sekelian. segala

puji bg Allah Tuhan pentadbir seluruh alam...."

Ingat lah bagaimana kuatpun seseorg bekerja mencari wang, rezki ttp di

tangan -Nya. Justeru umat Islam disarankn berjinak2 dgn amalan mudah

ini krn selain rezki bertmbh, byk kelebihan disediakan oleh Allah.

Antaranya keampunan dosa spt sabda Nabi Muhammad: "Brg siapa yg

sentiasa mengerjakan dua rakaat dhuha, diampunkn dosa2 nya wpun sebyk

buih dilautan".

Thursday, June 24, 2010